Chcesz pozbyć się nadmiarowych kilogramów, ale ciężko Ci zrezygnować ze słodzenia herbaty i podjadania słodkich wypieków? Choć cukier stanowi główne źródło energii dla naszego organizmu, jego wpływ na nasze zdrowie jest wyjątkowo zgubny. Zbyt duże spożycie cukru nie tylko nie pozwala skutecznie schudnąć, ale i prowadzi do wielu niebezpiecznych chorób – próchnicy, cukrzycy czy miażdżycy. By ich uniknąć i cieszyć się smukłą sylwetką, nie musisz wcale rezygnować ze ulubionego, słodkiego smaku. Wystarczy, że biały cukier zastąpisz jego zdrowszymi odpowiednikami!

Ksylitol – cukier brzozowy

Ksylitol, wytwarzany z kory brzozy, zawiera aż o 40 % mniej kalorii (240 kcal na 100 g) niż tradycyjny biały cukier (405 kcal na 100 g). Jednocześnie niższy10-krotnie jest też jego indeks glikemiczny (IG 8) co sprawia, że nie powoduje on nagłych skoków insuliny i może być stosowany bez obaw przez cukrzyków. Jak dowodzą badania, spożywanie ksylitolu zamiast cukru białego korzystnie wpływa na organizm. W jaki sposób? Przeciwdziała zakwaszaniu organizmu, przyśpiesza wchłanianie wapnia i magnezu, zwiększa odporność organizmu, a długotrwale przyjmowany zmniejsza apetyt na słodycze. Zdaniem stomatologów, ksylitol przeciwdziała też próchnicy, wzmacnia szkliwo i chroni dziąsła. Co ważne, w smaku jest tak samo słodki jak cukier, dzięki czemu z powodzeniem można słodzić nim kawę i herbatę, a także dania poddawane obróbce w wysokiej temperaturze.

Syrop klonowy – słodki symbol Kanady

Syrop klonowy pobierany jest z pnia klonu poprzez odparowywanie nadmiaru wody. Niska kaloryczność (270 kcal na 100 g) syropu ma szczególne znaczenie w przypadku osób na diecie. To jednak nie koniec jego zalet – ten zdrowy zamiennik białego cukru zawiera sporo wapnia, magnezu, potasu, fosforu i manganu. Gęsty, żółtawy i lekko mdławy syrop działa antyoksydacyjnie i przeciwnowotworowo. Należy go jednak spożywać okazjonalnie, bo zawiera sporą ilość sacharozy. Ze względu na wysoki indeks glikemiczny – 65, syrop z klonu nie jest wskazany diabetykom. Osoby na diecie odchudzającej syrop klonowy mogą wykorzystywać jako słodzik do jogurtów i płatków śniadaniowych, polewa do naleśników, a nawet składnik marynat do mięs.

Zdrowe zamienniki cukru dla osób na diecie odchudzającej.

Uwielbiasz słodkie gofry, naleśniki lub racuchy? Zamiast z białym cukrem, podawaj je z syropem klonowym.

Melasa – trzcinowa lub buraczana

Melasa to nic innego jak produkt uboczny powstający w procesie produkcji cukru z trzciny lub buraków. Gęsty syrop o ciemnobrązowej barwie jest źródłem minerałów – żelaza i wapnia, pozytywnie wpływa na trawienie, wspomaga układ nerwowy oraz zwalcza grypę. Już jedna łyżeczka melasy dostarcza tyle wapnia co jedna szklanka mleka! 100 g melasy zawiera 290 kcal co czyni ją atrakcyjnym zamiennikiem dla białego cukru. Uwaga jednak na wysoki indeks glikemiczny – 70, w związku z którym melasy powinni unikać cukrzycy. Będąc na diecie odchudzającej z dodatkiem melisy warto przygotowywać wypieki, zwłaszcza pierniki i ciasteczka.

Stewia – cukier z Ameryki Południowej

Stewia to słodzik, który pozyskiwany jest z liści i łodyg rośliny o nazwie Stevia rebaudiana, rosnącej w Ameryce Południowej. Zawarte w niej glikozydy stewiolowe sprawiają, że stewia jest 200-300 razy słodsza od białego cukru! Jednocześnie nie powoduje ona podniesienia poziomu glukozy we krwi i wykazuje praktycznie zerową kaloryczność. Oprócz tego stewia bogata jest w witaminy z grupy B, magnez, wapń oraz żelazo. Co ciekawe, jest bardzo ekonomiczna w użyciu jedna łyżka odpowiada szklance cukru. Stewia znajduje zastosowanie jako słodzik do kawy i herbaty, przetworów owocowych oraz wypieków.

Jak Schudnąć 15 Kg W90 Dni Bez Morderczych Treningów I Rygorystycznej Diety, Jedząc To Co Najbardziej Lubisz I Dodatkowo Oszczędzić 30% Pieniędzy!

Gratulacje! W ciągu kilku minut na Twoją skrzynkę e-mail otrzymasz dalesze informacje.